Orkidéklubbens tur til Tyskland 17.-19. oktober 2014

Som altid var vi mødt i godt humør og i god tid til turen. Bussen kom efter nogen forsinkelse, og så trængte vi til at komme ind og få en plads i den nu varme bus.

Første stop var som sædvanlig i Fredericia, hvor de sidste deltagere stod på, også de to medlemmer fra Roskilde, som altid er med til at højne stemningen på vores ture, og så fortsattes der til frokostophold i Hüttener Berge.

Herefter gik det mod hotel Seminaris i Lüneburg, hvor vi skulle bo i to nætter. For at undgå Hamburgs trafikgenvordigheder kom vi på sightseeing ad de mindre landeveje, ikke dårligt, men det ville have været skønt med lidt sol på efterårslandskabet; det var lidt gråt og trist, men som de optimister, vi altid er i klubben, mente vi, at det nok skulle blive fint vejr resten af dagene.

I Lüneburg var der et par fritimer inden spisetid, og nogle valgte at gå en tur og se på byen (!) efter at have siddet ned så længe.

Aftensmaden var en lækker buffet, vi havde reserverede borde bagest i restauranten, og den gode mad, vin, humøret og den altid gode snak bidrog til en rigtig hyggelig aften.

Lørdag morgen efter dejlig morgenmad skulle vi besøge Wilhelm Hennis Orchideen i Hildesheim, et gartneri vi ikke tidligere havde besøgt, og vi fik en meget fin modtagelse af indehaveren. Vi måtte gå overalt i drivhusene og bare spørge, hvis der var nogle planter, vi gerne ville vide mere om. Vi var der et par timer, der var mange spændende planter, og der blev købt en del.

Chaufføren stod klar med varme pølser, brød og tilbehør, inden vi fortsatte.

Det var egentlig planlagt, at vi skulle have haft ophold i Hildesheim, men det blev efter afstemning ændret til Celle, som er en meget smuk gammel by med nænsom restaurering af de smukke gamle huse, de fleste med gavlen mod gaden og med gamle inskriptioner.

Og da var det gode vejr kommet! Vi gik rundt i Celle i solskin og 20 graders varme.

Retur til Lüneburg til lidt hvil og opfriskning før aftensmaden, som var lige så lækker som aftenen før og humøret lige så godt, selv om der måske (?) sporedes en anelse træthed.

Søndag morgen igen dejligt at stå op til hotellets morgenmad, og derefter skulle vi, stadig i næsten sommervarme, besøge Karge i Dahlenburg. Der har vi været mange gange, og vi er lige velkomne hver gang, vi kommer. Her var der orkidéer! Som altid bydes man på kaffe og kage (to slags!), man sætter sig og hviler de efterhånden lidt trætte ben, men efter en kop kaffe er man da klar til endnu en runde i drivhusene.

Og vi fik kigget og beundret og købt - og måske lige én gang mere rundt for at se, om der var en plante, man havde overset? Herligt! Og så måtte vi sige farvel, dvs. Marei Karge kom smilende som vanligt og sagde tak for vores besøg og på gensyn.

Herefter kørtes til næstsidste stop før hjemturen.

Det gode vejr betød, at alle kasser med orkidéer kunne være i bussens bagagerum; så vi var fri for næsten at skulle sidde oven på hinanden, som det tidligere har været tilfældet, hvor vi også har været flere.

Middagen var bestilt på Restaurant Elbterrasse, som på kort tid er blevet et yndet udflugtsmål, og hvor vi også har været før. Det er et meget spændende sted, højt  beliggende helt tæt ved Elben og med den smukkeste udsigt, som vi kunne nyde udenfor i sol og lunt vejr.

Desuden laver de rigtig god mad! Vi kunne vælge mellem "Schwein, Hirsch oder Pute", altså svinekød, vildt eller kalkun, og ingen klagede over, at det ikke var mørt. Stedet har en skydeforening, og vi sad ligesom forrige gang i skyttestuen, hvor navnene på de seneste mestre var skrevet på smukke gamle tavler. Rigtig dejligt sted, muntert og lynhurtigt personale, og vi var gerne blevet lidt længere, men vi måtte jo hjemad.

Og så gik turen den laaange vej mod grænsen og det keeedelige vejr; regnen kom allerede før vi nåede frem til lidt handel hos Fleggaard, så det skulle bare gå stærkt fra og til bussen med vores indkøb.

Humøret var da stadig i behold, men det er jo altid lidt trist at sige farvel efter nogle herlige dage med gode venner. I Fredericia sagde vi tak for turen til dem, der ikke skulle med længere, og efter det sidste stykke i mørke og ruskvejr ankom vi til Odense, hvor pårørende tog imod for at køre os hver vores vej.

Tak til bestyrelsen for en rigtig god tur og tak til Flemming for nogle rigtig gode billeder!

Ulla

Orkidéudstilling i Plantorama den 27.-28. september 2014

Som tidligere var det lykkedes at låne medlemmernes smukke planter til denne udstilling, som var arrangeret af DOK (Dansk Orchide Klub) til at foregå i Plantorama over hele landet.

Udstillingen var velbesøgt af både medlemmer og andre interesserede; dog ikke som andre år, hvilket nok skyldtes flere andre events i Odense disse dage, bl.a. HCA Marathon løbet.

Her er et par billeder af opbygningen og præsentationen af standen:

Orkidéudstilling hos Enoflora i Søhus den 8. og 9. marts 2014

Af Anette og Erik Brejninge Andersen, OKF

Hans Juul Jensen fra klubben bor i nærheden af Enoflora og besøger ofte blomstergrossisten Erik Nielsen der, hvor vi tidligere har udstillet, og hvor der også er detailsalg, og Hans fik en aftale i stand om endnu en udstilling.

En lille gruppe fra klubben bakkede op omkring Hans for at lave en udstilling i weekenden den 8. og 9. marts. Vi holdt et hyggeligt møde for at aftale udstillingens opbygning, og Hans havde et møde med OKF om klubbens opbakning.

Da rammerne var fastlagt
, kunne Hans og få andre stille rammerne for udstillingen op fredag aften, og vi mødte alle med ca. 75 planter lørdag morgen. Halvanden time senere var udstillingen klar til, at kunderne kunne se vores udstilling og blive inspireret til at købe af de planter, der var til salg, herunder Cattleya alliance hybrider, Cymbidium, Dendrobium, Paphiopedilum hybrider samt store og små Phalaenopsis.

Der
kom over 650 besøgende hos Enoflora i weekenden, heraf flere end 40 klubmedlemmer, så vi havde nok at gøre med at snakke orkidéer.

Vi fortalte også om vore klubaktiviteter, og flere viste interesse for at møde op på vores faste mødested, Fangel kro.

Da vi pakkede sammen var vi enige om
, at det var ulejligheden værd at præsentere vor orkidéhobby for publikum.

..................................................................................................................................